کد مطلب:280171 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:275

نقش مهدویت
از آنچه گفته شد معلوم شد كه مهدویت نیز مانند سائر عقاید اسلامی و با آنها نقش عملی خود را داشته، و اگر تاثیر آن از سائر عقاید اسلامی بیشتر نبوده كمتر نمی باشد.

مهدویت نقش موجود اسلام را در عمل حفظ كرده و از اینكه بر مسلمانان یاس و ناامیدی مسلط شود جلوگیری می كند و ضامن بقاء نقش عملی اسلام است. این نهاد اسلامی همیشه نقش بیشتر اسلام را در عمل خواهان بوده و مسلمانان را به پیاده شدن نقش اساسی و كلی اسلام امیدوار ساخته و برخلاف آنان كه نقش اسلام را پایان یافته گرفته اند مهدویت آن را هم چنان در آغاز كار و در بین راه می داند و اسلام را بیش از آنكه دین چهارده قرن پیش باشد دین امروز و دین آینده و قرنهای بعد و چهارده ها قرن بعد هم اگر جهان ادامه یابد می داند.

پس نقش عملی مهدویت در پاسداری از اسلام و نقش



[ صفحه 98]



عملی موجود اسلام و گسترش و توسعه آن بسیار حساس و قابل توجه است واین اندیشه و عقیده ای است كه مسلمان را از اینكه روز اسلام را تمام بداند و تسلیم كفار و مكتبهای الحاد و كفر شود یا جهان را از اسلام بی نیاز بشمارد مصونیت می بخشد.

عقیده مهدویت با ابعاد ممتاز و سازنده ای كه دارد سنگر روحی و عقیدتی مقاومت مسلمانان بوده و هست.

ایمان مسلمانان به اینكه این دین باید پیش برود و جهانگیر شود، و دنیا را به زیر پرچم توحید درآورد آنها را در برابر امواج حوادث ثبات بخشید و در مقابل دشمنان پایداری و استقامت داد و همانگونه كه مسلمانان صدر اسلام گوشه گیری و انزوا و ترك مداخله در امور را شعار خود نساختندو این ایمان به آینده مشوق و محرك آنها به جهاد و تلاش بیشتر بود امروز و در عصر حاضر و در آینده نیز این عقیده این بركات را دارد كه توانست انقلابی مثل انقلاب اسلامی ایران را پی ریزی و رهبری نماید.

این عقیده به مهدویت محتوایش عقیده به بقاء اسلام است و اینكه این دین مانند كوه و زمین و آسمان استوار است و در برابر حوادث پایدار.

این عقیده محتوایش این است كه آینده برای این دین است آخرین ابرمرد كه خلاصه دودمان رسالت است مروج و زنده كننده آن است.



[ صفحه 99]



این عقیده علاوه بر آنكه خود اصالت دارد به معتقدانش اصالت می دهد و تلاش و كوشش و تعهد می بخشد هرگز این عقیده سبب سستی و تن از زیربار مسئولیت بیرون كشیدن نیست. اگر كسی این عقیده را در ترك امر به معروف و نهی از منكر و تعهداتی كه در برابر خدا و پیغمبر و امام و امت دارد عذر و بهانه خود قرار دهد گمراه است هرگز نمی توان این عقیده را به نقش منفی در عمل متهم ساخت اگر عقیده به عدل و عقیده به نظام نقش منفی در عمل دارد یعنی موجب ظلم و بی نظمی می شودعقیده مهدویت نیز نقش منفی دارد مگر اینكه منكر هرگونه رابطه بین علت و معلول شویم كه با این انكار تاثیر و نقش منفی آن نیز سخنی بی محتوی و غیر منطقی می باشد.

بالاخره ما هر چه می اندیشیم هیچ رابطه ای بین این عقیده و ترك تكالیف و مسئولیتها نمی بینیم و از روز اول تا حال هم برداشت مسلمانان و شیعیان از این عقیده نسخ موقت دین و تكالیف دینی نبوده است.

این موضع گیریهای شیعه و این اشعار پر از شور و حماسه آنها، و این انقلاباتی كه رهبران و علماء شیعه برپا كردند و مجاهدات آنها همه این اتهام را رد می كند.

به نظر من اصل این تبلیغ از ناحیه سه گروه است.

نخست آنانكه به طور كلی با اسلام دشمنی دارند و از هر راه بتوانند به هر یك از اصول و فروغ آن ضربه ای بزنند



[ صفحه 100]



خودداری نمی نمایند.

ایشان كه اكثر عمال تبشیر و مزدوران شرق یا غرب می باشند در پی این هستند كه از هر راه بتوانند در عقاید مسلمانان رخنه كرده و ذهن آنها را نسبت به مبانی اسلامی مشوش و منحرف سازند.

دوم كسانی می باشند كه به نقش بعض عقاید مثل خاتمیت دین و مهدویت و محتوای آن كه آینده برای این دین است پی برده و می دانند كه این عقاید مسلمانها را در برخورد با تبلیغات مسموم موضع می دهد و مانند نقطه مرزی است كه فتح نقاط دیگر بدون فتح آن امكان پذیر نیست لذا به این نقطه ها حمله می كنند تا بلكه عقاید را نسبت به آن متزلزل سازند و حمله به داخل را شروع كنند.

سوم آنانكه موضع عقیده به مهدویت را در عقاید شیعه و نظام امامت و نقش ولایت و رهبری فقهاء را در عصر غیبت می دانند و آن را با حكومتهای طاغوتی و استبداد و رژیم های دیگر معارض می بینند این عقیده در تمام اعصار و ادوار شیعه را در موضع نفی و رد هر نظام غیر شرعی قرار می دهد.

بعد از اعلام جهاد مرجع بزرگ سیدمحمد مجاهد علیه حكومت روسیه و پس از واقعه گری بایدف كه به رهبری فقیه بزرگ تهران آقامیرزا مسیح صورت گرفت روسها در مقام تضعیف نفوذ عقیده به مهدویت برآمدند و دستگاه جاسوسی آنها در



[ صفحه 101]



ایران و عراق به طور محرمانه مشغول كار شد و در ظاهر هم سلاطین قاجار مثل محمدشاه و دست نشانده های درباری خود را به توهین موضع علماء و جلوگیری از گسترش نفوذ روحانیت واداشتند كه قنسول خانه های روسیه در شهرهائی مثل اصفهان محل تحصن و تمركز مزدوران روسیه و كسانی كه علیه روحانیت و نظام تشیع فعالت داشتند بود و در عصر ناصرالدین شاه به تحریك سفارت روس جمعی از علماء مشهور و مبارز مثل مرحوم آقانجفی اصفهانی مكرر به طهران احضار یا تبعید شدند.

و در ضمن از سوی روسیه قلمهای مزدوری نیز بسیج شدند تا آنچه را حكومت وقت روس می خواست با قلمهای مسموم به مردم تزریق نمایند.

پس از واقعه تحریم تنباكو و شكست تاریخی استعمار انگلیس با یك سطر ابلاغیه مرجع شیعه آیه الله میرزای شیرازی قدرت نفوذ عقیده به مهدویت و ولایت نواب عام حضرت مهدی علیه السلام عالم استعمار را سخت تكان داد و این بار دولت مزور و حیله گر انگلیس كه در نقشه كشی های ابلیسی در آن عصر شهرت یافته بودوارد عمل شد، تا به هر نحو هست این سد را بشكند و نفوذ علماء را از میان بردارد و روحانیت و دین را از دنیا و سیاست جدا سازد.

این بار حملات و ضرباتی كه بر پیكر روحانیت وارد شد بر هر دژ دیگر و هر سازمانی وارد شده بود آن را از میان می برد



[ صفحه 102]



ولی هوشیاری رهبران روحانی و آگاهی آنها و فداكاریهای بی نظیری كه از آنها ظاهر شد و قوت عقیده مردم به مبدأ مهدویت باز هم نقشه های دشمنان را با اینكه به ظاهر موفقیتهای بزرگ كسب كرده و تمام سازمانهای دولتی و مطبوعات و رسانه های گروهی و وسایل تبلیغی را تصرف كرده بودند نقش بر آب كرد و این مسئله اعتراض به مبدأ مهدویت و بهانه نقش منفی آن و هم چنین متهم كردن اكثریت به برداشت منفی از انتظار، و حمله به مراسم جشن و چراغانی نیمه شعبان كه رضاخان مبتكر آن بود و با زور می خواست آن را متروك سازد همه از نتایج این سیاستهای استعماری است كه حتی گاهی به عنوان دلسوزی طرح می شود و افراد ناآگاه از حقایق جریانها نیز می پذیرند و آن گفته ها را بازگو می نمایند.

ما امیدواریم كه با هوشیاری و آگاهی روزافزونی كه ملت مسلمان خصوص شیعیان ایران و سایر نقاط دارند این گونه اشتباه كاریها نتواند به حریم نهادهای عقیدتی ما نزدیك شود چنانكه امیدواریم همگان مخصوصا علما و گویندگان و نویسندگمان متعهد حقایق مسائل مذهبی را چنان شرح نمایند كه جای هیچگونه برداشت غلط، و سوء تفسیر باقی نماند و این نهاد الهی عقیده به مهدویت در مسیر اصلاح و انقلاب و ترقی و تعالی و قطع وابستگی به بیگانگان مورد استفاده قرار بگیرد. انشاء الله

و اجرنا دعوانا ان الحمدلله رب العالمین

9 شعبان المعظم 1400 لطف الله صافی گلپایگانی